Nieuwe generatie BMW 7 serie met CFRP
Door de steeds strengere emissie eisen aan de autofabrikanten is het zaak geworden om het modelgamma een zo laag mogelijk gewicht te geven. Dit is mogelijk door met kunststof versterkt carbon te gebruiken (CFRP).
Door een lager gewicht kan er brandstof bespaard worden en dit leidt weer tot een verlaging van de CO2 uitstoot. BMW zet hoog in op carbon fiber reinforced plastic (CFRP) om dit te bereiken. Dit materiaal is nog erg prijzig maar BMW hoopt door meer te produceren de kosten te kunen drukken. Uiteraard kennen we het al van onder andere de daken van de M3 en M6. Bij de nieuwe generatie BMW i (i3 en i8) zullen de auto’s grotendeels uit CFRP bestaan.
Volgens BMW research en development chef Klaus Draeger gaat BMW ook CFRP toepassen in de nieuwe generatie 7 Serie. Dit wordt dan het eerste standaard produktiemodel die van dit materiaal gebruik gaat maken. De carrosserie van de nieuwe 7 Serie zal een mix worden van verschillende materialen (staal, aluminium, CFRP) waarbij vooral de motorkap, het dak en de achterklep van CRFP worden gemaakt.
De nieuwe 7 Serie wordt pas in 2015 of 2016 verwacht.
Bron: bimmerpost.com
Is dit een goedkoper alternatief dan normaal carbon?
Als er grotete hoeveelhefen kan worden geproduceerd daalt de prijs. Dat is dus mogelijk met cfrp.
Net als de MINI-E, heeft BMW is gestemd het koppel beschikbaar is vanuit stilstand en bij zeer lage snelheden. Dit komt omdat de auto, met zijn 184 pond / ft koppel zou draaien de banden als een gek als ze deed dat niet en het zou een enorme hoeveelheid stress ook op de versnellingsbak. Om deze reden, krijg je niet 100% van de auto’s de macht totdat je gaat over de 10 mph. Ik heb gehoopt dat de lancering modus zou al het beschikbare vermogen vanuit stilstand, jammer dat niet te maken.