Unieke samenwerking van BMW en Beeld en Geluid

Unieke samenwerking van BMW en Beeld en Geluid

1 1505

BMW Nederland en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en  gaan samenwerken om de bijzondere collectie videokunst “The One Minutes” voor toekomstige generaties veilig te bewaren.

De One Minutes collectie is een verzameling videokunst over uiteenlopende thema’s die precies één minuut duren. Sinds 1998 zijn er door kunstenaars, filmmakers, studenten en jongeren uit meer dan 100 landen ruim 10.000 One Minutes gemaakt. De collectie is een initiatief van het Sandberg Instituut, de masteropleiding van de Rietveld Academie.

Jan Müller, algemeen directeur Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid: “Via deze nieuwe vorm van publiek/private samenwerking wordt uniek cultureel erfgoed, dat niet tot onze collectie behoort, duurzaam gearchiveerd en voor de toekomstige generaties beschikbaar gemaakt. Beeld en Geluid versterkt en verrijkt hiermee zijn positie als curator van audiovisueel erfgoed en zet met deze samenwerking nieuwe stappen in het domein van kunstcollecties, in het bijzonder videokunst.”

Jan-Christiaan Koenders, algemeen directeur BMW Group Nederland: “BMW Nederland vindt het belangrijk haar naam te verbinden aan initiatieven die zich op innoverende wijze als iconen van de Nederlandse cultuur manifesteren. Om die reden slaan BMW en Beeld en Geluid de handen ineen om de bijzondere collectie videokunst The One Minutes duurzaam te digitaliseren en ter beschikking te stellen voor de doelgroepen van Beeld en Geluid. Deze samensmelting van cultuur, kennis, talentontwikkeling, nieuwe techniek en design komt sterk overeen met het DNA van BMW.”

Bron: BMW Nederland

VERGELIJKBARE ARTIKELS

1 COMMENTAAR

  1. Goed initiatief! Betekent dit dat de collectie nu ook te zien is in een expositie? Heel verfrissend om te horen dat zo’n gerenomeerd commercieel merk als BMW haar naam wil verbinden aan culturele en kunstzinnige initatieven zoals deze.

Laat een reactie achter