Visie BMW CEO Dr. -Ing. Norbert Reithofer op toekomst e-mobiliteit

Visie BMW CEO Dr. -Ing. Norbert Reithofer op toekomst e-mobiliteit

Afgelopen dagen waren de BMW i3 en i8 exclusief te bewonderen op het Mobility of the Future evenement in Rotterdam. Tijdens dit evenement werd de toekomstvisie van BMW Group op E-mobiliteit – Elektrisch aangedreven auto’s – nader toegelicht. BMWblog.nl was uitgenodigd op de persconferentie met BMW Group CEO Norbert Reithofer en BMW Nederland CEO Jan-Christiaan Koenders en stelde een aantal interessante vragen.

Eerste elektrische BMW’s al in 1972

“Welkom bij BMW” zei de gastvrouw toen we het hippe drijvend paviljoen op de Kop van Zuid in Rotterdam betraden. Alles draaide vandaag om de elektrische toekomst van BMW Group. In de ontvangsthal stond een volledig elektrische BMW 1602 uit 1972 waarmee BMW benadrukt al veel langer met deze vorm van aandrijving bezig te zijn. BMW heeft in 1972, ter gelegenheid van de Olympische spelen in München, een serie elektrische auto’s geproduceerd waarmee het merk de filosofie voor emissievrije mobiliteit tot uitdrukking bracht. De auto’s werden onder andere ingezet voor p.r. doeleinden en voor transport en begeleiding van Olympische sporters. De ‘1602 Elektro-Antrieb’ heeft daarnaast zeker de toekomst van het elektrische Freude am Fahren verkend. In de jaren ’90 heeft BMW wederom prototypes met elektrische aandrijving gebouwd. Onder andere van de BMW E36 3 Serie generatie en de BMW E2 Concept.

Visie BMW op emissievrije productie

BMW is al zeven jaar op rij de meest duurzame autofabrikant ter wereld wat blijkt uit de nummer 1 positie in de Dow Jones Sustainability Index. Emissievrije mobiliteit stopt niet bij groene stroom voor elektrisch rijden of het recyclen van materialen, maar begint al op de tekentafel. De voor het eerst in Nederland getoonde BMW i3 Concept en BMW i8 Concept zijn de eerste auto’s die vanaf de ontwikkelingsfase tot over de gehele levenscyclus volledig op duurzaamheid zijn gericht. Dit betekent dat iedere toeleverancier, alle gebruikte materialen en het gehele productieproces moeten voldoen aan strikte duurzaamheidseisen. De productie dient dus plaats te vinden met behulp van duurzame, regeneratieve energiebronnen. Alle BMW fabrieken zullen als voorwaarde voor duurzame E-mobiliteit volledig CO2 neutraal moeten produceren. Om de weg te plaveien voor BMW i zijn grondige praktijktests met E-mobiliteit noodzakelijk. Zoals we eerder al melden heeft BMW in dit kader een Nederlandse praktijk test met de elektrische BMW ActiveE 1 Serie Coupé gelanceerd in de Randstad.

BMW i duurzame onderdelen: autobanden

Van autoproducent naar totale mobiliteitsaanbieder

BMW verwacht dat in 2020 5 tot 10 procent van de nieuwe auto’s een hybride is of volledig elektrische zal zijn. Omdat E-mobiliteit de ontwikkeling van nieuwe mobiliteitsdiensten vergt, zoekt BMW technologie partners en steden die meewerken om de infrastructuur voor te bereiden op nieuwe mobiliteitseisen.

Mobiliteitsdiensten: DriveNow en MyCityWay

DriveNow is een autodeelproject van BMW Group en autoverhuurder Sixt AG. Centraal in dit project staat de flexibiliteit om efficiënte auto’s te huren én achter te laten waar de klant dat wil én wanneer de klant dat uitkomt. Het proefproject DriveNow heeft inmiddels 13.000 gebruikers in Berlijn en München en is daarmee erg succesvol. Door de BMW i  MyCityWay app op je smartphone te installeren kun je realtime een route plannen waarbij ook wandelen en het openbaar vervoer tot de mobiliteitsmogelijkheden behoren. Beide mobiliteitsdiensten werken met geavanceerde GPS Location Based Services. Om in de toekomst snel te kunnen investeren in het aantal mobiliteitsdiensten heeft BMW Group in New York een speciale investeringsmaatschappij opgericht: BMW i Ventures. Het gestort vermogen van deze onderneming bedraagt maar liefst 100 miljoen dollar.

 Q & A Dr. -Ing. Norbert Reithofer, CEO BMW Group

De bestuursvoorzitter van BMW Group, Dr. -Ing. Reithofer beantwoordt 2 vragen van BMWblog.nl over E-mobility in de toekomst.

BMWblog.nl: “Beste heer Reithofer, BMW is hét automerk als het aankomt op technologische innovatie, duurzaamheid en de ontwikkeling van toekomstige e-mobiliteit. U gaf al aan dat e-mobiliteit rijplezier zal inhouden. Hoe moeten we ons dat precies voorstellen? BMW is namelijk vooral ook hét automerk op het gebied van ‘Sheer Driving Pleasure’, ‘The Ultimate Driving Machine’ en natuurlijk het ‘Freude am fahren’.  E-mobility onderscheidt zich voornamelijk door het ontbreken van een verbrandingsmotor. Juist het geluid, de beleving en prestaties van de BMW verbrandingsmotor staat voor veel BMW rijders centraal. Daarnaast maken sommige rijders zich zorgen dat de dynamiek minder wordt door de zware accu’s die het wagengewicht -ondanks carbon technologie- verhogen”.

Dr. -Ing. Reithofer: “Zoals ik al aangaf in mijn speech zal BMW ‘driving fun’ altijd hoog in het vaandel houden, Joy=BMW. Maak je dus geen zorgen over de rijbeleving. Zelfs voor de geluidservaring zullen we met innovatieve oplossingen komen. Je zult zien dat als je straks een stuk gaat rijden met de BMW ActiveE dat de prestatie van deze auto duidelijk maakt dat elektrisch rijden het rijplezier niet in de weg staat. Maar het gaat natuurlijk ook om een ‘mind shift’, een andere manier van denken over mobiliteit. Laat ik als voorbeeld Apple uit Californië nemen. Toen ik in de jaren ’80 voor BMW Group in de VS werkte, ging het met Apple in die tijd niet even voorspoedig. Doordat ze toen goed nadachten over hoe een volgende generatie mensen over 10/20 jaar met personal computing zou omgaan konden ze  aan een strategie gaan werken die nu, in deze tijd, excellent uitpakt voor Apple. Als ik kijk naar de toekomstige generaties BMW rijders dan weet ik dat ‘driving fun’ erg belangrijk blijft maar dat ook deze mensen anders naar mobiliteit zullen gaan kijken. De verbrandingsmotor is in de huidige vorm eindig. Fossiele brandstoffen zijn niet duurzaam genoeg. Wij kijken nu al naar de toekomst en zien dat mensen het heel gewoon vinden om in een elektrische auto te rijden, iets wat op dit moment helemaal niet vanzelfsprekend is. We zien ook dat nieuwe technologieën verdere interactie tussen mens en auto mogelijk maken. Als ik kijk naar mijn dochter van 15, die hier vooraan in de zaal zit, dan zie ik dat haar generatie erg snel en volledig gewend raakt om met de nieuwste technologie en media te werken. Deze nieuwe generatie doet dat dus veel makkelijker dan de voorgaande generaties. Als premium automobielfabrikant moeten we hier nu al over nadenken zodat we onze toekomstige generaties een duurzame mobiliteitsoplossing kunnen bieden”.

Bestuursvoorzitter BMW AG Dr. -Ing. Norbert Reithofer en Directeur BMW Nederland Jan-Christaan Koenders

BMWblog.nl: “BMW is al sinds de jaren ’70 actief met de ontwikkeling van een emissievrije auto door middel van de waterstof verbrandingsmotor. Tot vrij recent leek de strategie zich die kant op te ontwikkelen. Denk aan de serie geproduceerde BMW Hydrogen 7 of de H2R waterstof snelheidsrecord auto. Is het niet zonde dat BMW nu stopt als voorloper op dit gebied na de enorme investeringen die gemaakt zijn voor de ontwikkeling van deze technologie”?

Dr. -Ing. Reithofer: “BMW heeft inderdaad veel werk verricht op het gebied van waterstof. Echter, we hebben niet alleen op waterstof ingezet maar zijn altijd met verschillende technologieën aan het werk. Op dit moment lijkt de markt eerder klaar voor de elektrische auto omdat er minder problemen zijn met de infrastructuur dan voor waterstof het geval blijkt. Het feit dat we nu gestopt zijn met praktijktesten voor waterstof betekent niet dat deze technologie nooit meer toegepast kan worden. Mijn persoonlijke visie op dit moment is dat het sterk afhangt van hoe de batterij technologie zich voor de elektrische auto zal gaan ontwikkelen.  Als een grote doorbraak in deze technologie uitblijft en de capaciteit, gewicht en duurzaamheid van accu’s niet sterk verbeterd, verwacht ik dat waterstof mogelijk nieuwe kansen krijgt omstreeks 2025-2030. Of dat dan in een verbrandingsmotor of via een brandstofcel zal worden toegepast is nu nog niet te zeggen. De huidige verbrandingsmotoren zullen in ieder geval de komende jaren nog sterk verbeteren en meer vermogen krijgen met minder verbruik. Ook zal BMW 3 cilinder motoren introduceren. We geloven er in dat de elektrische auto voorlopig alleen geschikt is voor een verstedelijkte/ urban omgeving en dat voor langere ritten de verbrandingsmotor dan noodzakelijk zal blijven. Dit is ook de reden waarom we denken dat de BMW i3 die vanaf het 3e kwartaal 2013 in de showroom staat erg geschikt is voor de relatief compacte Nederlandse randstad”.

Dr. Ing. Norbert Reithofer Mobility of the Future Rotterdam 2012CEO BMW Group Dr. Ing. Norbert Reithofer tijdens de perconferentie op het Mobility of the Future event (Rotterdam, 2 februari 2012).

Bekijk hieronder de volledige image gallery van het Mobility of the Future event met foto’s van de BMW i3 en i8 Concept en de Concept E (studie voor een  elektrische motorscooter).


VERGELIJKBARE ARTIKELS

2 10210

1 13570

1 COMMENTAAR

  1. Een paar jaar geleden had ik niet gedacht dat BMW met een electrische auto zou komen ipv een H2 aangedreven auto. Het kan verkeren zullen we maar zeggen. Ik vind vooral de Full hybrid i8 erg geslaagd omdat het de eerste plugin sporthybrid is.
    Ben benieuwd of we de auto ook echt gaan zien want de prijs zal wel hoog liggen.

Laat een reactie achter