BMW DTM Kampioen!!!! Bruno bedankt.

BMW DTM Kampioen!!!! Bruno bedankt.

2 2064

BMW-rijder Augusto Farfus startte opnieuw vanaf de pole-position voor een DTM-race. De Braziliaan reed, met de BMW M3 DTM van het Belgische RBM-team, een tijd van 1:34,140 minuten op Hockenheim, waarmee hij 0,121 seconden sneller was dan Gary Paffett. De Britse Mercedes-Benz-coureur had als tweede in de startopstelling de beste uitgangspositie van de beide titelkandidaten, maar zijn opponent Bruno Spengler stond direct achter hem.   

Bruno Spengler heeft echter dit seizoen al voor meer verrassingen gezorgd. Kan hij het DTM kampoenschap binnenhalen? In de verdere startopstelling is het de rijders voor het eerst gelukt om met vijf BMW’s in de top 10 te kwalificeren.  Joey Hand (US, SAMSUNG BMW M3 DTM), Martin Tomczyk (DE, BMW M Performance Parts M3 DTM) en Dirk Werner (DE, E-POSTBRIEF BMW M3 DTM) startten vanaf respectievelijk de vijfde, zesde en zevende plek. Het beste resultaat voor BMW. De taak van Augusto Farfus (BR, Castrol EDGE BMW M3 DTM) is echter duidelijk: Paffet tegenhouden zodat Bruno Spengler de koppositie kan overnemen.

Spengler gaat gelijk bij de start voorbij aan Paffet en ook Joey Hand gaat aan hem voorbij. BMW 1, 2 en 3. Spengler zit aan de bumper van Farfus die hem gelijk ook voorbij laat. Bruno aan de leiding! Paffet komt wel terug naar de derde positie doordat Ekstrom Hand iets naar buiten drukt. Er wordt in de eerste ronde al een behoorlijk gat geslagen naar hem. Dit is gunstig. Spengler moet rustig blijven en constant rijden. Alle BMW’s rijden in de beginfase van de wedstrijd in de top 10. Hand heeft Jamie Green achter zich die wel een BMW bumper lust. Ekstrom ligt vierde met de Audi.

Ralf Schumacher is in gevecht met Tomzcyk en gaat hem voorbij. Maar Martin komt weer terug. In dit gevecht heeft Ralf al iets schade opgelopen. Ondertussen probeert Farfus om de Mercedes van Paffet iets te vertragen. Tomczyk heeft het zwaar. Er lijkt iets met de auto aan de hand te zijn. Er zit een trein van concurrenten achter zich. Paffet zit vlak achter Augusto Farfus die goed z’n best doet om hem tegen te houden. Paffet wil er voorbij, maar niet ten koste van alles. Als ze er allebei afvliegen is Bruno Spengler sowieso kampioen. Zal de pistop strategie een verschil kunnen maken? Farfus gaat naar binnen in ronde 11 en Paffet gaat gelijk mee. Naast elkaar de pit uit. deur aan deur en Paffet wint het. Komt hier een straf voor voor een unsafe release uit de pits? Ekstrom heeft de Audi aan de kant gezet doordat zijn wiel na de pitstop los zit. Spengler komt één ronde later naar binnen en doet een hele korte stop en behoudt de leiding.

De Mercedes van Paffet gaat hard en hij loopt weg bij Farfus. Hij wil winnen en gaat op jacht naar Bruno. ralf Schumacher verliest een deel van zijn auto wat gevaarlijk op de baan ligt. De pitstop van Paffet wordt door de wedstrijdleiding onderzocht. Er is een kans dat hij een drivethrough krijgt. De wedstrijdleiding laat het om sportieve redenen voor wat het is en deelt geen straf uit. Andy Priaulx krijgt in ronde 17 een blauwe vlag die niet terecht is omdat hij gewoon op de tweede plek rijdt en voor een positie rijdt. Hij is hierdoor echter verrast en laat Paffet en Farfus netjes voorbij. Dat is jammer. In ronde 18 komt Andy pas binnen voor een snelle stop en komt hij achter Joey Hand weer op de baan.

Bij het uitrijden van Mortara uit de pitstraat en raakte Andy Priaulx die ook uit de pits kwam. We zitten op de helft van de wedstrijd. Spengler 1, Paffet 2, Farfus 3, Green 4, Werner 5, Hand 6. Farfus opent de tweede pitstop window en hij hoopt hiermee straks weer meer te kunnen vechten met Paffet. Paffet gaat in de 24e ronde naar binnen. Die gaat niet helemaal lekker. Farfus zit er nog wel achter maar hij is wel tijd verloren ten opzichte van Spengler. Coulthard valt uit en gaat met pensioen. Spengler z’n stop in de 25e ronde is weer lekker kort. Hij heeft ze erop zitten en leidt nog steeds. Als de techniek hem niet in de steek laat kan er bijna niets meer misgaan.

Paffet is nog steeds op jacht. Het lijkt erop dat hij hierbij iets te ver over de kerbs gaat. Er is een regel dat de coureur met twee wiele op de baan moet blijven en hij zit echt op het randje. Hij komt met deze rijstijl echter wel steeds dichterbij aan Spengler. Nog maar 2,2 sec achterstand in ronde 29 van de 42. Het gaat nog ontzettend spannend worden. Paffet kan ze er straks allebei afrijden waardoor hij z’n voorsprong behoudt. Hij gaat steeds harder. Bruno moet er gas bij gaan geven. 1,7 seconden in ronde 31. Hij remt later dan laat en blokkert regelmatig zijn wielen. Breekt hij de mercedes af en vraagt hij teveel van zijn banden? Bruno houdt de banden heel door rustiger te rijden. Dit kan de beslissing zijn aan het eind van de race. De voorsprong wordt steeds kleiner.

Nog tien ronden te gaan. Blijft de BMW voor de Mercedes? De tijden blijven nu gelijk. Gary krijgt een officiële waarschuwing voor het buiten de lijnen rijden. Dit is zoals autosport moet zijn. Beide kampioenskandidaten in een direkt gevecht met elkaar. Bruno moet rustig blijven en zich niet in een fout laten drukken. Gewoon regelmatig doorgaan. Er moet een gaatje blijven bestaan tussen beide kemphanen. Paffet mag niet de kans krijgen om de BMW uit de baan te drukken. Paffet gaat in de eerste bocht weer buiten de baan. Heeft dit gevolgen?

Nu komen de achterblijvers in beeld. Die moeten natuurlijk geen rol gaan spelen in deze strijd. Het lijkt erop dat Paffet het op gaat geven met nog 3 ronden te gaan. Zal BMW het na 23 jaar opnieuw doen. De laatste BMW DTM kampioen was Roberto Ravaglia in 1989. Treedt Bruno Spengler in 2012 in zijn voetsporen? De tribunes zijn blauw wit van de BMW vlaggen. De laatste ronde gaat in. BMW IS DTM KAMPIOEN 2012!!! BMWblog.nl feliciteerd Bruno Spengler en het BMW Schnitzer Motorsport Team!

 

 

 

 

VERGELIJKBARE ARTIKELS

3 14624

2 10344

2 COMMENTAAR

  1. Bijzonder knap van BMW om in het come-back jaar zoveel punten bijelkaar te rijden om kampioen te worden!!

Laat een reactie achter